?

29 30 31

Muhveli [userpic]
Matkapäiväkirja.

Noniin. Matkapäiväkirja editoitu julkaisu kuntoon. Tekstiä kirjottelin koko matkan ajan aina kun oli aikaa eli pääsääntöisesti joko aamulla ennen kuin lähdettiin päivän kohteisiin tai illalla ennen nukkumaanmenoa.

Travel log, Egypt, february 4.-18. 2008.

Day 1.
Herätys klo 7.00. Aamupalaa ja viimeiset tarkistukset ennen kentälle lähtöä. Kone Helsinkin oli 25min myöhässä. Helsingin kentällä vähän tax-free ostoksia ja oottelua ennen kuin pääsimme koneeseen. Lento tylsä, yllättäin. Egyptin kentällä sai odottaa laukkuja hyvän tovin mutta kaikki laukut tulivat jopa perille asti. Kentältä bussiin ja Luxorin läpi laivalle johon majoituttiin. Laiva hieno, ehkä täällä jaksaa viettää muutaman päivän. Matkaohjelmaan oli tässä vaiheessa jo tullut muutoksia, Luxorin temppeleissä käydäänkin vasta myöhemmin matkan aikana.

Day 2.
Heräsin joskus 7.10, ei jaksanut taaskaan nukkua pitempään joten edellisen päivän kuvat koneelle ja ylimääräiset kuvista roskiin. Päivä meni pitkälti yläkannella aurinkoa ottaessa ja ohjelmaa ei sinänsä muuta ollutkaan. Ennen puolta päivää pääsimme Esnan suluille jossa odotimmekin n. 50 muun laivan kanssa että pääsisimme läpi. Lopulta läpi päästiin n. 18 aikoihin kun alkoi jo hieman hämärtyä. Illalla oli sitten laivan järjestämä tervetulotilaisuus joka kylläkin jäi vähän köykäiseksi kun ainoa ohjelma sielläkin oli hedelmäcocktailit ja suolaiset naposteltavat, molemmissa piti pitää puolensa kun aluksella on paljon brittejä…

Day 3.
Ensimmäinen retkipäivä, ohjelmassa Edfun ja Kom Ombon temppelit. Laiva seisoi Edfun satamassa yön joten lähdimme temppelille heti aamupalan jälkeen. Vaikka kello ei ollut edes yhdeksää oli temppeli jo täynnä turistiryhmiä. Opas kertoili temppelin synnystä ja kierrätti meitä ympäri temppeliä katsomassa hienoja seinäreliefejä samalla selittäen tarinoita jotka oli aikoinaan seinille kaiverrettu. Pyhistä pyhin, jossa oli jumallaiva, oli tuskasen ruuhkainen ja sinne ei päässytkään kuvaamaan muuten kuin kyynärpäätekniikalla.
Kierroksen jälkeen takaisin laivalle ja lounaalle. Onnistuin aamun aikana polttamaan otsan aika hyvin joten en aluksi ollut menossa ollenkaan aurinkokannelle mutta hytti alkoi ahistamaan ja pöllin isältä lippiksen niin auringossakin pystyi olemaan.
Iltapäivällä sitten laiva siirtyi Kom Omboon. Temppelille ja siellä taas kierrosta oppaan kertoessa juttuja historiasta. Tämäkin temppeli oli ruuhkainen, n. 25 turistilaivalla satamassa saattoi olla osuutta asiaan. Ranskalaiset ja italialaiset on röyhkeitä ja varsinkin ranskalaiset eivät tunnu kuuntelevan ketään, tuli huomattua tämä kun jäivät tukkimaan muiden pääsyä aina mielenkiintoisissa kohdissa.
Temppelin ja laivan välissä olisi ollut basaarikatu mutta aikataulu ei antanut periksi ostoksilla käyntiin, niille onkin kyllä aikaa myöhemmin Alexandriassa, Kairossa ja Luxorissa.
Illaksi oltiin kuitenkin jo ostettu galabyat jokaiselle sillä laivalla järjestettiin Egyptiläinen juhla. Ensin illallisella syötiin Egyptin ruokia, jotka eivät muuten olleet edes mitenkään erikoisia, ja sitten siirryttiin baarin puolelle jossa oli joitakin leikkejä ja sketsejä. Suomalaiset voitti kaikki leikit, näin btw :D
Illan mittaan laiva siirtynyt Assuaniin jossa seuraavat kohteet ja joka on laivamatkan viimeinen kaupunki. Täällä ollaankin sitten pari päivää parkissa.

Day 4.
Yh. Herätessä kurkku kipeä eikä oikein aamupalalla maistunut ruoka. Aamupalan jälkeen moottoriveneen kyytiin ja katsomaan aitoa Nubialaista kylää. Kamelillakin päästiin ratsastamaan eikä se nyt niin vaikeaa touhua ollut, vähän kuin hevosella menis, enemmän vain heilumista. Kylässä isän kameli koitti astua edellä menneen kamelin mutta homma hoitui lopulta ilman pahempia havereita. Itse kylä oli ihan mielenkiintoinen arkkitehtuuriselta eroavaisuudeltaan egyptiläisiin samoten kuin nubialalaisten hieman erilaisten tapojen vuoksi. Pääsimme myös rapsuttelemaan ja paijailemaan aitoja Niilin krokotiilejä, vaikkakin vain poikasia. Nuorimmat olivat 4kk ja vanhin 3 vuotta vanhoja. Paluumatkalla hirvee vinkka ja kurkkukipu paheni.
Laivalla lounasta ja lounaan jälkeen välittömästi seuraaviin kohteisiin. Vuorossa olivat Assuanin graniittilouhimo, Suur-Pato ja Philaen temppeli.
Graniittilouhimolla oli lämmin ja olo tuntui paremmalta joten tuli kirmailtua kuin paraskin vuoristopässi. Louhimolta löytyi esim. keskeneräinen obeliski josta oli tarkoitus tulla maailman suurin obeliski, semmonen reilut 40 metriä korkea siis. :D
Suur-Pato oli nimensä veroinen ja Kemijoen tai Oulujoen voimalat ovat aika pieniä verrattuna siihen. Suur-Patohan siis kahlitsee Niilijoen ja sen taakse muodostuu maailman toiseksi suurin tekojärvi, Nasserjärvi.
Padolta lähdettiin sitten katsomaan järven alta pelastettua Philaen temppeliä jossa yllättäin oli joku muukin. Temppeli oli jälleen aikamoinen kokemus ja kuvia tuli napsittua sarjatulella. Tiedän jo tässä vaiheessa että tulen hajoamaan siinä vaiheessa kun yritän luoda jonkinlaista kollaasia kuvista. Ilta meni sitten yhä tukkosimmissa merkeissä ja mahakin alkoi hieman oikutella, onneksi oli lääkitystä jo valmiina. Aikasin nukkumaan enkä jäänyt tällä kertaa katsomaan Nubialaista showta joka järjestettiin illalla laivan baarissa.

Day 5.
Herätys jo 3.20. Puoli tuntia myöhemmin oltiin jo menossa kohti Assuanin laitakaupunkia jossa kohtasimme n. 50 muuta bussia (hyvin varovainen arvio joka varmaan on alakanttiin) jotka olivat lähdössä myös Abu Simbeliä kohti. Sinnehän todellakin ajettiin kokomatka pysähtymättä, poliisisaattueessa. Torkahtelin musiikkia kuunnellessa matkalla ja hereillä ollessa koitin saada jotakin syötyä ja pyrin parhaani mukaan niistämään itseni tyhjäksi. Flunssa siis paheni eilisen jälkeen. Itse kierros temppeleissä meni hyvin ja reliefit olivat monia kertoja hienompia kuin missään muualla sillä sen lisäksi että ne olivat säilyneet terävinä niin myös värit olivat pysyneet uskomattoman hyvin. Ainoa miinus paikassa oli se ettei kuvaamista sallittu sisätiloissa joten kuvat jäivät ulkona otetuiksi ja suhteellisen vähäiseksi määrältään (vain n. 80).
Temppeleiltä lähdettiin sitten ajamaan takaisiin jälleen saattueessa ja laivalle kerettiinkin sopivasti lounaalle. Iltapäivä olikin vapaata aikaa ja lähdettiin käymään Assuanin basaarikadulla koska minulta alkavat puhtaat vaihtovaatteet olla lopussa ja rahaa piti nostaa. Parit t-paidat tarttuivat mukaan, kuten myös släpärit, nahkakengissä on ollut hieman ikävä liikkua altaalla :)
Viiden jälkeen sitten lähdettiin laivalta junalle jolla matkustetaan Kairoon, n. 12h yön aikana. Täällä on sitten syöty illallista ja taidan painua unille koska huomenna on taas kiireinen päivä, tällä kertaa Kairon museossa ja maailman suurimmalla basaarialueella.

Day 6.
Yö tuli nukuttua hyvin junassakin. Juna oli lopulta yli 2h myöhässä mutta se ei haitannut ketään. Kävimme nopeasti pyörähtämässä hotellilla jossa jätimme ylimääräiset laukut säilytykseen ja lähdimme välittömästi tutustumaan Kairon Egyptiläiseen museoon. Iso museo, n. 200k esinettä ja hirveät tungokset. Onneksi uuden museon rakentaminen on jo aloitettu, siellä ehkä pystyy sitten liikkumaanki. Opas kierrätti meitä aika kattavasti ensin ja käytiin sen jälkeen vain katsomassa muumiot ja Tutankhamonin aarteet. Huomasinpa taas etten välitä hirveästi museoista vaikka kuinka olisi aihe mielenkiintoinen, ainakaan johdetulla kierroksella. Yksin, omaa tahtia olisin varmaan saanut enemmän irti. Ihan kiva kuitenkin. Museon jälkeen mentiin ravintolaksi muutetulle jokilaivalle syömään lounasta. Tässä vaiheessa porukat huomaa että olivat ilmeisesti jättäneet kaikki eurot muovitaskussa tallelokeroon kun lähdettiin laivalta Kairoon päin, hyvä hyvä...
Onneksi siellä ei tainnut olla kuin 90e jotka oli varattu Karnakin valo- ja äänishowta varten.
Lounaan jälkeen Khan Al-Khaliilin basaarialueelle josta kuulemma voi löytää mitä vaan ja jos osaa tinkiä niin halvallakin. Tarkoitus oli että äitille oltais joku kultakoru ostettu mutta ei se tietenkään mitään löytänyt. Itekää en päässy sopuun hinnoista joten en ostanut mitään hopeakoruja eikä aseitakaan sattunut silmään. Luxorista sitten.
Ilta meni aikalailla mahataudissa. Molemmilla, minulla ja isällä, on maha ollut sekaisin pari päivää ja nyt se sitten alkoi kunnolla vaivaamaan. Välillä se vähän helpotti ja käytiin syömässä hotellin italialaisessa ravintolassa pizzaa, jostakin syystä seisova pöytä ja egyptiläiset ruoat alkaa kyllästyttämään. Pizza oli todella hyvää mutta aivan liian suuri kun ottaa huomioon miten pieniä annoksia on taas tottunut syömään, 1/3 meni roskiin :/
Vaikka pizzaa jäikin niin söin liikaa ja mahatauti heitti uuden vaihteen kehiin eli loppuilta meni vessassa. Huomenna Gizaan, Sakkaraan ja Memphikseen.

Day 7.
Yöllä taisi olla kuumetta mutta ei onneksi menoa hidastanut enää aamusta kun mahakin alkaa asettumaan. Aamupalan jälkeen siis taas retkelle.
Ensin suuntasimme Memphikseen josta ei jäljellä ole tänä päivänä kuin muutama patsas ja jonkin verran muuta esineistöä, kaikki muu on viety pois tai käytetty uudisrakentamiseen. Oikeastaan ainoa mielenkiintoinen kohde olikin, museoalueella johon oli siis kerätty kaikki esineistö entisestä Memphiksestä, Ramses II:n suuri patsas jonka kasvot olivat säilyneet suossa melkein täydellisessä kunnossa. Muu oli enimmäkseen romua.
Tämän jälkeen lähdettiin Sakkaraan katsomaan maailman ensimmäistä pyramidia. Harmitti paikanpäällä se ettei päästy katsomaan pyramidia sisältä sortumavaaran vuoksi mutta käytiin viereisessä pienemmässä pyramidissa sisällä asti. Katsastettiin myös penkkihauta siitä vierestä jossa oli ihan vaikuttavia reliefejä. Lopuksi käytiin myös Sakkaran uudessa museossa jossa oli alueelta löytyneitä esineitä näytteillä. Missään sisätiloissa vaan ei saanut kuvata joten se jäi nakertamaan.
Sakkaran jälkeen lounaalle! Ja sieltä Gizaan.
Keopsin pyramidille siis suunnattiin ja kun muut jatkoivat kierrosta niin minä ja pari muuta lähdettiin käymään pyramidissa sisällä. Matkalla oli opas varoitellut että se on raskasta ja kaikin puolin hankalaa jos siellä menee käymään mutta eipä tuo voimille ottanut. Sisus oli hyvin karu, mitään piirroksia ei seinillä ollut eikä itse hautakammiossakaan ollut kuin rikkinäinen sarkofagi mutta kokemuksena hyvä. Kavutessa saatiin naureskella kun huonokuntoiset britit ja japsit puuskuttivat menemään jyrkkiä portaita pitkin :D
Ulos kun päästiin niin kierrettiin vain pyramidi ympäri ja mentiin läheiselle kukkulalle jossa otettiin matkamuistokuvat kaikenlaisten posejen kanssa.
Sfinksi oli vielä käymättä joten sinne. Taas vaihteeksi kaikki muutkin olivat samaan aikaan siellä mutta onneksi nähtävää ei ollut kovin paljon niin jonot liikkuivat ripeästi. Taas pakolliset posetuskuvat Sfinksin kanssa ja takaisin bussille ja hotellille. Nälkä ei oikein tänään ollut joten söin ensin jäätelöannoksen pianobaarissa jonka jälkeen päädyin tilaamaan huonepalvelusta sandwichin joka osoittautui melkein täydeksi ateriaksi. 3 palaa paahtoleipää joitten välissä savunautaa, kalkkunaa, juustoa ja kananmunaa sekä lisukkeeksi ranskalaiset plus salaattia. Se vähäinenkin hiuka kyllä lähti. Tämän jälkeen oliki hyvä jo laittaa nukkumaan, seuraavana päivänä kuitenki lähdettiin taas seuraavaan paikkaan eli Alexandriaan.

Day 8.
7.00, matka Alexandriaan lähti. Matkaa kertyy jo reilummin eli melkein 250km tämän päivän mittaan. Ajoimme ensin kauemmas rannikolla sijaitsevaan al-Alameiniin jossa käytiin Toisen maailmansodan yksi ratkaisevista taisteluista. Täällä liittoutuneiden joukot löivät akselivaltioiden Afrikan joukot lopullisesti ja tämän jälkeen Saksalla alkoi mennä muillakin rintamilla huonosti. (Ei muuten tapahtunut näin Auschwitzin maailmankuvan mukaan :D )
En ollut ennen matkaa edes noteerannut tätä kohdetta mutta tässä vaiheessa matkaa tuntui oikein mukavalta irrottautua vähän faaraoiden ajasta ja nähdä toisenkin mielenkiintoisen ajan esineitä ja muistomerkkejä.
Käytiin siis Saksalaisten, Italialaisten ja Liittoutuneiden muistomerkeillä joitten jälkeen tutustuttiin sotamuseoon joka oli myös alueella ja johon oli kerätty kaikkia kivaa krääsää mitä aavikolle oli jäänyt. Museossa oli paljon tavaraa jotka olisi halunnut viedä mukana ja varmaan Jori ja Valtteri älähtää kun näkevät muutamat kuvat :)
Museon jälkeen sitten suunta Alexandriaan ja Le Metropole hotellia kohti.
Hotelli sijaitsee keskellä Alexandriaa ja ympäröivät kadut ovat täynnä kauppoja. Täällä jopa kaupoissa on hinnat joten tinkimistä ei tarvitse kokoajan harrastaa.
Hotellilta lähdettiin sitten täydentämään vaatevarastoa kun kaikki puhtaat vaatteet oli jo aika hyvin käytetty. Jos merkkiliikkeestä saa miehille 24e:llä 2.5 vaatekertaa niin kannattaako niitä enää pesettää?? Ei ainakaan hotellissa. Shoppailun jälkeen illallinen ei tuntunut ollenkaan kiinnostavalta joten painuin vaahtokylpyyn jonka jälkeen vaan nappasin parit napit naamaan kun tuntui vähän kuumeiselta ja painuin pehkuihin.

Day 9.
Herääminen yhtä tuskaa. Patja oli aivan liian pehmeä ja selkä oli jo illalla vähän jumissa niin sehän oli yön aikana mennyt täysin lukkoon. Särkylääkkeiden voimalla siis liikkeelle.
Ohjelmassa Alexandrian nähtävyydet eli Pompeijuksen pilari, Kom as-Shoqafan katakombit, Qaitbeyn linnoitus ja Alexandrian uusi kirjasto.
Kaikki nähtävyydet sijaitsevat kaupungin alueella joten kierrokselle ei tule edes pituutta hirveän paljoa, n. 4h.
Ekana siis pilaria katsomaan. Mitään muuta siellä ei oikeestaan olekaan, pari pikku sfinksiä ja entisen temppelin rauniot mutta siinä se. Pikku pyörähdyksen jälkeen siis katakombeille.
Katakombit on alunperin rakennettu Alexandriaan ylhäisön ja varakkaampien hautausmaaksi jota sitten on myöhempinä vuosina kierrätetty ja laajennettu muutamaan kertaan roomalaisten toimesta. Maan alla on kolmessa kerroksessa hautoja mutta alimmalle tasolle ei voi mennä koska pohjavesi on noussut sinne, peittäen osittain koko tason. Katakombeissa nähtiin muutamia piirroksia ja maalauksia jotka olivat kekseliäästi yhdistelleet niin Egyptin kuin Kreikan ja Roomankin mytologioita luoden hieman kaikkia muistuttavia jumalia ja piirteitä. Maalausten taso oli vaan laskenut aika dramaattisesti sitten faaraoiden ajan. Täällä myös törmättiin ensimmäistä kertaa todella töykeisiin ihmisiin ja kyseessä oli vielä toinen opas, italialainen sellainen. Kun meidän opas kertoi lyhyttä tarinaa eräässä haudassa niin tämä toisen ryhmän opas alkoi huutelemaan meille että meidän olisi pitänyt antaa tietä ja kun oppaamme sanoi että tulemme parissa minuutissa pois, odottakaa vuoroanne, niin tämä tulistui ihan tosissaan koska oli sitä mieltä ettei siellä sisällä olisi saanut pitää mitään esittelyä. Kun sitten hetken päästä lähdimme pois niin tämä opas jatkoi huutamistaan ja töni muutamia meidän ryhmän jäseniä. Olisi erehtynyt tönäisemään minua niin olisi löytänyt itsensä maasta mielellään jostakin kivuliaasta hallintaotteesta...
Mutta joo, katakombeilta välikohtausten jälkeen päästiin jatkamaan Qaitbeyn linnoitukseen. Linnoitus sijaitsee Faroksen saarella jossa antiikin aikoihin sijaitsi yksi antiikin seitsemästä ihmeestä, Faroksen majakka. Majakasta ei ole nykyään enää mitään jäljellä koska maanjäristykset ja niiden jälkeiset hyökyaallot ovat puhdistaneet saaren. Linnoituksella ei sinänsä ollut mitään katseltavaa sen jälkeen kun paikan oli kiertäny läpi ja kun on käynyt Suomenlinnassa niin Qaitbeyn linnoitus tuntuu hyvin tutun oloiselta.
Lounasta jälleeen kalaravintolassa, tällä kertaa ruoka oli maukkaampaa mutta edelleenkin olisin itse tehnyt parempaa :)
Lounaan jälkeen menimme sitten tutustumaan Alexandrian uuteen kirjastoon, joka on rakennettu samalle alueelle missä oli aikoinaan hallitsijan palatsi ja yliopisto. Kirjaston on muuten suunnitellut Norjalainen arkkitehtitoimisto. Kirjoja kirjastossa oli jotain reilu 400k, tietokannassa on monia vanhoja teoksia joita voi selata myös netissä ja kirjaston sisältä löytyy myös serverit joissa sijaitsee kaikki internetin sivustot vuodesta -95 (ainakin näin kertoivat). Muutamat näyttelyt käytiin täälläkin katsomassa mutta selkä alkoi kesken kierroksen vihoittelemaan, joten oli helpottavaa kun pääsi hotellille ottamaan lääkitystä taas.
Illan aikana käytiin sitten shoppailemassa vähän lisää. Isä sai uudet lasit kun oli istunut edelliset rikki bussissa ja siitä painuttiin Alexandrian uusimpaan kauppakeskukseen katselemaan. CarrFour:n City Center keskuksessa sitten kierreltiin muutama tunti ja sain vihdoin taas kunnon merkkiaurinkolasit ja makso peräti 49e. Myös kuulokkeet irtosivat halvalla, kolmen kuulokkeen paketti n. 12e ja bluetooth-tikku n. 3e :D
Lopuksi ostettiin vähän evästä seuraavan päivän matkaa varten joten kierrettiin paikallinen hypermarketti läpi.
Shoppailun jälkeen takaisin hotellille josta vielä nopeasti käytiin hakemassa uusi matkalaukku vanhojen rinnalle että varmasti saadaan kaikki painorajat menemään yli.
Vielä vähän ruokaa ja sitten unille, seuraavan päivän matka käsittää nimittäin bussimatkan Hurghadaan asti eli n. 550km.

Day 10.
Selkä oli herätessä edelleen jumissa muttei ihan niin pahasti kuin edellisenä aamuna koska olin patjan heivannut nurkkaan ja nukuin sängyn pehmustetulla lautapohjalla. Nappia sai silti nappailla että pääsi liikkeelle.
Aamupalan jälkeen lähdettiin sitten ajelemaan ja ennen lounasta käytiin tutustumassa Wadi el-Natronin luostariin. Wadi el-Natron on koptilainen munkkiluostari joka on sijainnut samalla paikalla jo n. 1700 vuotta, muistaakseni. Kierreltiin paikassa kun yksi munkeista kertoili luostarin historiasta esitteli kaikenlaisia erikoisuuksia mitä paikasta löytyi. Luostarista löytyy myös paikallisen pyhimyksen, St. Magarin, jäännökset joista sanotaan ettei ne ole kuoleman jälkeen ole maatuneet olleenkaan vaan ovat edelleen täydellisesti säilyneet arkussaan. Arkku nähtiin mutta jäännöksiä ei, harmi.
Luostarin jälkeen lounaalle Gizaan josta sitten pitkälle matkalle Hurghadaan. Matka meni suht kivuttomasti kun lueskeli kirjaa sun muuta. Katottiin myös Muumio, se uudempi versio. Perillä hotelli oli sitten Paradise Inn Sultan Beach joka osoittautui olevan täynnä venäläisiä. Palvelu on heikkoa täällä sen lisäksi että se on tylyä. Illallisella meidän porukkaa luultiin venäläisiksi ja tarjoilijat koittivat nyhtää muutamalta jotka syömään asti ehtivät täyttä hintaa ruoasta vaikka se meidän paketin hintaan kuuluukin. Mentiin sitten istumaan läheiseen kuppilaan jossa join pikaisesti kaakaon ja tulin takaisin nukkumaan, mitä nyt matkalla paikalliset koitti saada pelaamaan futista.

Day 11-12.
Jees, selkä jo parempana, ei mennyt puolta tuntia vääntäytyä sängystä. Kiva ylläri oli kuitenkin kun oli menossa suihkuun ja hanoista ei tule kuin kylmää vettä, saapa nähdä miten tässä pääsee suihkussa käymään.
Kylmässä suihkussa sai käydä, eivät saaneet korjattua vikaa ennen pakottavaa tarvetta mennä suihkuun. Korjaaja tuli sitten 25min suihkun jälkeen...
Päivä shoppailua, auringonottoa ja hotellin kiroamista, ei Hurghadassa hirveästi muuta ole. Venäläisiä joka paikka täynnä, hotellin respan työntekijät täysiä kusipäitä ja ottivat asenteeksi että suomalaisille vittuillaan päin näköä.
Toisena päivänä käytiin katselemassa lasipohjaveneestä koralliriuttaa joka oli kyllä aika ikävän harmaa, ei hirveän montaa selvää kuvaa saanu koko reissulta. Vaateostokset sai tehtyä suunnilleen kaikki Hurghadassa joten Luxorista ei tarvi enää muuta kuin matkamuistot. Sinne siis seuraavana.
Hotellin palvelu oli muuten ala-arvoista loppuun asti. Eräs ryhmän jäsen sai hyvästeinä iloisen ”go fuck yourself” tervehdyksen. Ei tarvi kyllä tuohon lomakylään enää lähteä, ikinä!

Day 13.
Luxoria kohti! Tätä onkin odotettu siitä asti kun päästiin Hurghadaan. Matka reilu 300km bussilla joka kyllä meni ihan nopeasti taas. Hotelli Luxorissa on aivan eri tasoa mitä Sultan Beach oli ja täällä tuntee olonsa taas hyväksi. Viimeinen majapaikka on Isis Pyramisa aivan Luxorin keskustassa ja voi sanoa että loistava hotelli. Miellyttävä heti ensisilmäykseltä lähtien, palvelu on hyvää ja huoneet mukavan kokoisia.
Tänään kerettiin jo nähtävyyksillekin kun kierrettiin Luxorin ja Karnakin temppelit iltapäivän aikana. Nähtävää varsinkin Karnakissa on mielettömän paljon ja kierros ei kaikkia esitellyt mutta ei se mitään, suurin osa tuli nähtyä ja siinäkin on jo paljon.
Illalla käytiin vielä katsomassa Karnakin temppelin ääni- ja valoshow mutta se oli pettymys. Melkein koko esitys oli pelkillä valkoisilla tai keltaisilla valoilla tehty, esitys oli liian pitkä ja vaikka hyvin tulikin asiaa Karnakin historiasta niin ihan turhia juttuja oli myös laitettu mukaan. Myös muutamat valoista oli suunnattu tyhmästi jotka sitten pilasivat muuten hyvät kuvauskohteet. Hienoja kuvia kyllä sain mutta jäi kaipaamaan laser-valoja sun muuta mitä esim. Gizassa oli ollut. Tämmöiset kierrän jatkossa kaukaa. Päivä kuitenki kuvien osalta tuottoisa, 602 kuvaa joista tuskin kovin montaa menee roskiin.
Iltapalalla käytiin muuten KFC:ssä ihan mielenkiinnon vuoksi. Pikaruokaa mitä pikaruokaa mutta ainakin maha on taas täynnä :)
Huomenna vielä kuninkaiden laakso sun muut länsipuolen nähtävyydet, sitten onkin matkan kulttuuripuoli nähty mutta matkakin alkaa olemaan ohi. Kotiin alkaa jo tässä vaiheessa kaipaamaan, on nämä egyptiläiset sen verran kahoa sakkia :D

Day 14.
Viimeinen päivä nähtävyyksillä. Ohjelmassa siis kuninkaiden laakso, Hatshepsutin kuolintemppeli ja Memnonin kolossit.
Kuninkaiden laaksossa ei taaskaan saanut kuvat haudoissa eli sieltä ei pahemmin kuvia sitten tullutkaan. Käytiin Tuthmosis III:n, Ramses IX:n ja Ramses III:n haudoissa. Olis ollu mielenkiintoista käydä useammissaki mutta lipulla pääsi vain kolmeen hautaan, rahastusta tämmönen. Tuthmosis ja Ramses III oli kyllä todella vaikuttavia hautoja ja varsinkin Ramseksen haudassa kaikki seinämaalaukset olivat aivan mahtavan hyvin säilyneitä ja todella hienoja, Tuthmosiksen maalausten ollessa selvästi aikasempaa perua ja huonommin säilyneet. Ramses IX:n hauta taas oli pettymys koska siellä oli restaurointi menossa ja ei päästy käymään edes hautakammiossa vaan meidät käännytettiin hautakammion oviaukolta takaisin. Olisivat voineet laittaa senkin haudan kiinni siksi aikaa.
Laaksosta sitten mentiin Hatshepsutin temppelille joka oli rakennettu toiselle puolelle kukkuloita kuin kuninkaiden laakso. Hatshepsut oli siis naisfaarao mutta hänet kuvataan aina kaikkialla hyvin miehekkäänä, johtuen entisajan suhtautumisesta naisiin. Temppeli on osittain restauroitu niin että esim. patsaita oli korjailtu entisen näköisiksi. Maalaukset olivat osittain aika heikossa kunnossa mutta toisessa siivessä oli värit säilyneet mahtavasti niin sieltä sai jopa kunnon kuvia, täällä siis sai kuvatakin. Jäätelöä olisi tehnyt mieli lähtiessä mutta en viittiny maksaa 5-kertaista hintaa jäätelöpuikosta.
Takaisin hotellille ajeltaessa pysähdyttiin vielä Memnonin kolosseilla jotka olis voinu kyllä skipata ihan suorilta. Kolossit on todella heikossa kunnossa ja ne on telineiden keskellä kun niitä koitetaan vähän saada parempaan kuosiin.

----

Noh, kaikki nähtävyydet kierretty! Kaiken kaikkiaan yli 30 paikkaa ja 11 päivää, laskuista siis poistettu Hurghadan päivät ja yksi laivapäivä jolloin ei mitään käyty katsomassa. Reissu oli todella antoisa ja vihdoin pääsi näkemään kaiken sen mistä oli tähän asti nähnyt vain kuvia tai lukenut. Egypti on historiansa vuoksi yksi niistä paikoista joissa kannattaa jossakin vaiheessa elämäänsä käydä. Itsellä tämä reissu oli niin täydellisen kattava etten välttämättä tule ainakaan pitkälle matkalle enää uudestaan mutta Alexandria ja Luxor olivat kaupunkeina niin mielyttäviä että lyhyelle kaupunkilomalle saatan joskus vielä tulla, ehkä silloin kun kierrän maailmanympärimatkaa :D
Myös risteily Niilin koko pituudella kiinnostaisi, lähtö esim. Assuanista ja päättyy Välimerelle ja Alexandriaan. Mutta seuraava kohde tulee olemaan jossakin ihan muualla kuin arabimaissa. Varmaanki Aasiassa ja Japanissa tai keski-Euroopassa. Saas nyt nähdä mihin sitä joutuu tulevaisuudessa.